Nuffnang

Tuesday, July 20, 2010

Jenis-Jenis Lipas

Selama seminggu ni aku dok perasan ada seekor lipas ini entah dari mana datangnya setiap hari mesti aku akan nampak dalam bilik aku. Seekor jer, dia jer selalu! But dalam 2,3 hari ini pulak suka bersembunyi dalam tuala, bila pakai jer tuala ada ler rasa gerak.. Kalau rasa tu cepat2 melompat nak bagi dia jatuh.. Hari ini, bila pakai jer tuala dia panjat badan aku,lokasi kejadian baru jer masuk bilik housemate dan dia melompat turun! harap2 ko stay di bilik sana, Jangan datang lagi! Bilik ini cukup2 untuk aku saja...

Info mengenai lipas:
Sudah hidup sejak zaman karbon (350-270 juta tahun yang lalu).
Terdapat lebih daripada 4,000 jenis lipas yang dikenalpasti, tetapi tiga jenis yang lazim membiak di Malaysia, iaitu Lipas Amerika, Lipas Jerman dan Lipas Belang Coklat. Tiap seekor Lipas Jerman boleh membiakkan 20,000 baka lipas setahun.

German cockroach

American cockroach

Australian wood cockroach

Australian cockroach

Giant water bug

Oriental cockroach

Pennsylvani a wood cockroach

Sekian,
Eddy Rizal

No comments:

Post a Comment