Nuffnang

Tuesday, June 14, 2011

Gegaran Gempa Bumi Sumatera



Berita dari TV3


Gempa bumi berukuran 5.5 Skala Richter menggegarkan utara Sumatera. Gegarannya dapat dirasai di Malaysia.
Jabatan Meteorologi dalam kenyataan berkata, gegaran dirasai di beberapa tempat termasuk di Selangor, selatan Perak dan Melaka.

Katanya, gempa berlaku pada jam 8:08 minit pagi waktu Malaysia. Pusat gempa dikesan 330 kilometer barat daya, Klang, Selangor.

Sementara itu, menurut beberapa media Indonesia, gempa menggoncang Tarutung, Sumatera Utara. Gempa berpusat di 30 kilometer tenggara Tarutung dan tidak berpotensi tsunami. Pada jam 10.55 malam tadi, gempa berukuran 6.2 Skala Richter gegarkan Laut Maluku.

Gempa berpusat 210 kilometer dari timur laut Manado, Indonesia.

Pusat gempa bumi terletak di 1.8º Utara dan 98.8º Timur, 330km Barat daya Klang, Selangor.

Gegaran dirasai di beberapa tempat di Pantai Barat Semenanjung Malaysia terutama di sekitar negeri Selangor, Selatan Perak dan Melaka.

Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor mengalami gegaran sekitar jam 8.08 pagi ini dan semua kakitangan yang sudah memasuki premis berkenaan diarah keluar.

Gegaran terasa di Kompleks E2 Putrajaya,semua diarahkan mengosongkan bangunan sehingga bangunan disahkan selamat.

Difahamkan gegaran itu dirasakan kira-kira seminit lamanya.

Tiada ancaman Tsunami.

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete